Thursday, June 2, 2011

benarkah duit berkuasa.....

        Dalam apa cara sekalipun bahawa kehidupan manusia, bahkan semua mahluk ciptaan tuhan pada hari ini memerlukan  nilai harga bersesuai dengan keperluan persekitaran dari semua sudut punca kehidupan di alam maya ini.Kata seorang rakan saya "duit itu segalanya, kerana tanpa duit kehidupan individu akan terumbang ambing seperti  sebuah kolek hanyut ditengah-tengah lautan tanpa arah tujunya". Begitu besar kuasa duit bukan sahaja dapat membeli material dengan nilai yang mahal tetapi dapat meruntuhkan maruah dan akhlak seseorang.Dari dahulu hingga ke hari ini individu yang mempunyai banyak duit akan dianggap bos,tuan malah pelbagai gelaran yang mampu meletakkan seseorang individu itu dihormati,dipandang mulia dan berada dalam kelompok kedudukan tertinggi dalam masyarakat dan  persekitarannya.Dengan adanya duit,manusia boleh membeli apa yang dia suka.Kereta mewah,rumah mewah,pakaian mewah dan segala-galanya terletak kepada kemahuan individu itu sendiri.Malahan,kalau  ramai pengikut atau ramai musuh,sekuat dan segagah manapun pengikut musuhnya boleh dimaki hamun tanpa ada yang berani membantah kehendaknya.
      Ada beberapa individu berpendapat duit tidak boleh mengadai maruah seseorang .Benarkan pendapat demikian, ada individu dapat memepertahankan maruah tanpa duit dari individu tertentu?" KENAPA DIA BERJAYA? ". Apakah pertanyaan itu boleh diungkapkan setelah pengaruh duit itu telah membeli dan membungkus meruah yang selama ini dipertahankan.Benarkah duit itu dapat mengubah seorang agar tunduk dengan kuasa yang diberikan oleh yang empunya banyak duit?Kalau kita seorang pengikut setia individu yang lain yang menentang pengusaan pengaruh duit , bagaimana kita melaksanakan sesuatu pekerjaan yang  diharapkannya sedangankan pihak sasaran membuntuhkan benda ini?. Berapa kemampuan yang ada untuk membetulkan keadaan agar bersih tanpa menggunakan pengaruh duit, menidakan sesuatu pengaruh dalam satu persaingan sengit yang diwarnai "pesta duit" sedangkan tidak ada seorang pun individu yang berani menidakkan kuasa duit kerana  individu mencari peluang mendapat seberapa banyak duit dan menganggap sebagai rezeki. Adakah manusia dikala pesta duit sedang dihambur dalam sesuatu keadaan lantas mengurung diri lari daripada keadaan itu.Jawabannya,  mungkin ADA! Sebab individu berkenaan adalah pesaing untuk menghambur duit dalam  pesta itu dan tidak kepada ramai individu yang menanti rezeki hingga kelarut malam dan kadangkala pesta itu berlarutan sampai kesubuh hari, layaknya perangai mereka tidak ubah seperti pondan-pondan bergelandangan di Kg.Air KK mencari sang playboy yang menghambur duit mereka semata-mata mencari sesuatu perkhidmatan 2 + 1(dapat duit dan soronok) sehingga fajar menyinsing.Bagi mereka yang banyak duit masanya untuk menabur pengaruh menggunakan kuasa duit untuk menjadikan mereka sebagai orang paling berpengaruh dan disenangi  sebagai seorang PEMIMPIN POLITIK yang tidak lokek.Demi mengajar kuasa dan politik duit adalah sebagai pemangkin untuk memudah cara menguasai dan mempengaruhi sesuatu keadaan. Kata kawan saya,"hakikatnya,pada masa sekarang manusia tidak boleh dirunding dengan air liur saja,pasti mahu pengerasnya dong."
   Dalam politik masa kini seseorang yang bercita-cita inginkan kuasa politik dan sebagai pencabar kepada kuasa politik individu yang lain,tidak ada satu keadah yang terbaik untuk memikat penyokong kecuali dengan duit.Mereka yang menggunakan duit dan berpura-pura menjadi seorang pelaku dermawan yang baik biasanya akan menjadi popular dan dihormati.  Seorang kawan saya berpendapat  dengan kuasa duit beberapa individu tidak semestinya ada duit dapat mengaruhi  diri  boleh dibeli  dan mengadaikan meruah dan harga  diri .Janganlah kerana duit kita boleh diperbudakkan,dipermain-mainkan sehingga sanggup menjadi hamba dan akhirnya menjadi pak turut semua keistemewaan akan diragut didepan mata dengan begitu mudah dalam ertikata yang lain didayuskan.Kematangan  menjaga kepentingan hak itu  perlu disemai dan dibajai kerana hanya itulah yang mampu menahan pengaruh duit.Ingatlah,penjajahan dizaman yang serba canggih ini bukan saja berbentuk perang konvensional  menakluki sesuatu negara kaum dan masyarakatnya tetapi boleh dilakukan dengan cara perang duit yang mampu menguasai segalanya kecuali kekuasaan Allah s.w.t. Hakikatnya, hanya sebahagian individu yang memilik sifat-sifat murni ini dan yang selebihnya sudah ditakluki,dijajah oleh kuasa duit dan mereka akan terkurung terus menjadi hamba duit selama-lamanya.Kesimpulannya kuasa DUIT mampu menggubah sesuatu keadaan,samada politik,pendidikan,pembangunan,taraf hidup dan segalanya. Apa yang ada didunia hari ini kecuali  dengan kuasa ALLAH  s.w.t saja yang tidak dapat diatasi.Kata beberapa individu yang lain, siapapun pemimpin politik hari ini, kalau tidak menggunakan duit tidak mungkin memiliki kedudukan dalam politik hari ini.Persoalannya setelah ada kuasa ditangan kenapa mereka berkeras membenteras habisan-habisan kuasa politik menggunakan wang. Orang yang banyak duit tidak semestinya mempunyai kepimpinan yang baik untuk menerajui sesuatu kuasa politik kerana seorang PEMIMPIN politik yang baik itu terletak  dari bakat semulajadi yang di anugerahkan oleh Allah s.w.t.   Duit dan pemimpin itu mempunyai jurang perbezaan sempadan yang sangat jauh seperti  bumi dan langit. Siapapun manusia, tidak ada yang tidak hendakkan duit tetapi di sebaliknya samada yang memberi duit carilah ditempat yang sesuai untuk memberi duit dan yang menerima pula janganlah terkejar-kejar untuk mendapatkan duit........
    Kata bijak pandai, "Apa yang kita miliki hari ini simpanlah ditempat yang sebaik-baiknya,kerana hari esok tidak menjanjikan seperti yang kita miliki hari ini.Allah akan terus memberkati bagi mereka yang memilikki sifat-sifat telus,jujur dan amanah".

No comments:

Post a Comment