Tuesday, July 26, 2011

PRU13 jangan pinggirkan orang tempatan.........

                  PRU 13 semakin hari semakin dekat umpama perjalanan saat dan waktu yang yang dengan sendirinya terus berligat mengikut paksi dan putarannya.Seperti kebiasaanya, diwarung dan kedai kopi tempat berlepaknya mereka-mereka yang sentiasa meramal tarikh dan waktu pembubaran samada Dewan Rakyat atau sekali gus Dewan Undangan Negeri.Di Batik,Dewan Rakyat tidak berapa diambil perhatian oleh sebilangan pelobi-pelobi kerana mereka tidak meletakkan sasaran dan impian mereka untuk menjadi wakil rakyat.Pelobi-pelobi hanya mensasarkan nasib mereka menjadi Wakilk Rakyat DUN sahaja sebagai anak tempatan pilihan utama dalam menentukan calon PRU13 nanti.Itulah tekad mereka..........
         " Kita mengharapkan wakil rakyat yang ada sekarang dikekalkan,kerana kita mahu anak tempatan terus menjadi pilihan pucuk pemimpin atasan! " ujar Udin yang menjadi penyokong kuat YB penyandang dengan semangat petrotiknya.
        " Minggu ini YB telah masuk dari rumah kerumah rakyat/orang awam untuk melihat mana atap yang bocor,mana lantai yang reput semuanya direkod dan diberi kelulusan secara underspot,"tambah Udin lagi secara bersahaja untuk menjelaskan mengyakinkan lagi rakan yang lain disekelilingnya.
        " Kenapalah YB tidak buat beberapa tahun yang lalu perkara ini? Tidak juga saya katakan lembab tapi alpa......."sampuk Ali seolah menyindir.
        Ali sebenarnya sengaja memasang telinga untuk mendengar isu semasa dan selalu menentang kebaikan apa yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin kerajaan terutama Wakil Rakyat.Baginya banyak penyelewengan telah dilakukan oleh kumpulan-kumpulan YB apabila melaksanakan beberapa projek samada projek persendirian yang diberi oleh YB atau dilasanakan melalui kontraktor.Walaupun dulunya dia sebagai penyokong kuat kerajaan tetapi dari percakapannya ternyata Ali sudah berpaling tadah untuk menyokong Parti Pembangkang.
Sikap agerisifnya menentang dasar kerajaan ekoran daripada tidak senanghati dengan sikaf orang-orang kanan YB yang dia anggap sebagai tidak bertanggungjawab...... Dia selalu meluahkan perasaan untuk menentang sekeras-kerasnya sekiranya calon pilihanraya yang akan datang di pilih dikalangan orang luar.
        " Jangan pinggirkan pelobi orang tempatan....... tolak pelobi luar.Mereka buat kacau kita.Apa kurangnya pelobi-pelobi kita.Merekapun berkrisma.Kalau mereka diberi peluang jadi Wakil Rakyat Visi dan Misi daerah ini untuk membawa rakyat keluar dari garis kemisinan,walhal daerah ini akan berada landasan baik dari beberapa sudut untuk memberi peluang mementapkan tahap pendidika ,ekonomi dan sosial mengikut keperluan...." jelas Karim Pemaju Mukim yang dari tadi mendiamkan diri.
            (cerpen ini bersambung pada esok hari dan sila ikut perkembangannya)

No comments:

Post a Comment